onsdag 18 juli 2012

TasteDay - Better Brew Export Lager

Efter dryga månaden på lagring såg Better Brew Export Lager ut så här
Så, igår var det dags att smaka av Hambleton Bards Better Brew Export Lager.
När flaskan ställdes in i kylen häromdagen såg den helt klar ut, men när den hälldes upp, lite grumlig så kallad ChillHaze. Ingen fara med det, eftersom det inte påverkar smaken något alls.
Nåväl, flaskan pös fint och det rök fint i flaskan när kapsylen var av, ser lovande ut kolsyremässigt.

Vid upphällningen stod det klart att jag har ett case av Chillhaze, lite grumlig öl från kylan i kylskåpet.
En fin skumkrona bildades och höll sig i perfekt tjocklek vid upphällningen.
Färgen är svår att bedöma från bilden då den inte är rättvisande, men lite mörkare än jag väntat mig är den.
Doften, malt, lätt blommig, en aning jäst anas.
Smaken är ganska mild, lätt. En lätt drucken öl, och bäst av allt, helt utan Alesmaker!
Kolsyra och skum höll sig hela vägen tills ölet var slut och det var väl här jag ångrade att jag inte ställt in 2 flaskor på kylning.
Ett gott öl, klart bästa psuedolagern jag druckit och gjort under Aleförhållanden.
En klar kitfavorit.

Hade det inte varit för Chillhazen hade jag lätt kunnat lura i testpanelen att det var valfri svensk "stor stark".
Jag måste säga att jag är lite imponerad av att Better Brew lyckats hitta en jäststam som producerar öl med tydlig Lagerkaraktär vid jäsning runt 20 graders strecket.
Den här jästen skulle jag ju skördat, men beroende på dålig planering blev det inte av, jag skall dock sätta en sats till i det närmaste, mest för att få lägga händerna på denna jäst. Den kommer bli väldigt användbar under sommarhalvåret i mitt bryggande.
Nu skall resten av flaskorna få stå några veckor till sedan så blir det augustis balkong öl.

Tidigare igår satt jag och kikade runt på John Palmers excellenta sida How To Brew och hittade ett tips om att väcka kolsyrejäsning till liv, jag har ju dålig kolsyra i min Better Brew Czech Pilsner så varför inte testa?
Komplicerat var det inte ialla fall, skaka flaskorna för att få liv i jästen helt enkelt, att jag inte tänkt på det innan... Hoppas det finns tillräckligt med socker kvar i flaskorna för att det skall bli lite mer liv i flaskorna.
Skakade ett par stycken så nu får vi se om nån vecka vad som hänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar