söndag 3 februari 2013

BrewDay - Temple Of The King

Ny gryta, ny termometer, uppvärmning av mäskvattnet igång
Tidigare i veckan kom ju min efterlängtade Bielmeier äntligen
I går var det dax för premiärbryggning, 18 liter Temple Of The King skulle kokas.
Efter att ha pillat och lekt i Beersmith och provkokat lite i veckan, dels för att kolla att grytan kokar som den skall samt kolla avkokningen, hade jag ett färdigt recept som jag ville prova.

Givetvis en lager, men denna gång med en hel del Münchnermalt i.
3 kg Weyerman Pilsnermalt och 1 kg Viking Münchnermalt + 290 gr carapils mäskades in i 26 liter 36 gradigt vatten för en syrarast. Man kan lugnt sagt påstå att grytan var fylld till bredden. Lite slabbigt, men det funkade. Får komma ihåg skaffa mig en vaxduk att lägga på golvet när jag brygger nästa gång ;)

En välfylld gryta, mäskar nog inte mer än max 24 liter nästa gång
Det var ju också idag nya grytans olika funktioner testades. Kom fort fram till att termostat styra temperaturen mellan rasterna tog för lång tid så full effekt mellan rasterna körde jag på.
Har läst att det inte behövs göra stegmäskning med syrarast, proteinrast, 2 försockringsraster och mash out med dagens maltsorter. Jag kör det för att jag vill ha ner PH-värdet i mäsken från start (syrarasten) men funderar på att hoppa proteinrasten i fortsättningen och jag vill inte ha i kemikalier i ölet (än, kanske testar ph 5.2 nån gång). Kan också bli att jag kör ett test och skippar syrarasten också vid nästa bryggning för att spara lite tid.
En hyffsat skön playlist att brygga till, eller vad säger ni?


Väntar på kok, lite drygt 30 minuter tog det att nå kok med ca 23  + 1,6 liter vatten i  grytan.
Efter att jag recirkulerat ca 7 liter lät jag BIAB-påsen rinna av och flyttade sedan över den till en hink, väl där hällde jag 1,6 liter hett vatten över malten och skakade runt med jämna mellanrum under 20 minuter.  Därefter pressade jag försiktigt ut så mycket vätska jag kunde ut malten och hällde vörten i grytan.
Efter att koket gått igång lät jag det sedan gå ett par minuter innan jag tog pre-boil test.
pre-boil 1.050 (efter värmejustering) vörten håller över 50 grader på bilden.
Här blev jag lite förvånad... pre-boil testet visade på 1.050, vilket var 10 pinnar högre än beräknat och var spot on beräknad OG. Vad göra? Lite googling och funderande resulterade i att jag kokade upp lite vatten och spädde ut med ca 1 liter. Märkte senare att jag kunde nog spätt med 2 liter också...

90 minuters kok med 3 humlegivor. Temple Of The King är ett singlehop öl, vilket betyder att det finns bara en sorts humle i ölet. Perle i detta fallet.
Allt flöt på bra och Bielmeiern höll koket bra, hade en bakplåt över ca halva öppningen på grytan för att dels leda ångan mot fläkten och för att hålla ett gott kok.
Sedan dax för nerkylning
18 minuter från kok till ca 19 grader! Helt ok nerkylning av vörten.
En snabb nerkylning är viktigt har jag lärt mig och idag tog det 18 minuter att få ner vörten från kok till ca 19 grader. Snabbt och effektivt. Försökte mig på en whirlpool och lät sedan grytan stå ca 40 minuter medans jag började göra rent jäshinken, pumphäverten och allt man nu behöver för att tappa över till jäshinken.
Silade genom en bärsil (vilket var tur). Bortkoket visade sig varit större än beräknat, och trotts att jag spädde ut med 1 liter under kok, visade sig att det var 19 liter kvar i grytan totalt ihop med allt drav.
Får justera det till nästa kok och kommer då testa med 4,5 liter bortkok per timme.
Fram tills 15 liter ner i jäshinken var vörten klar och fin men sista 3 litrarna var grumlig och bärsilen fylldes till bredden. Jag fick dock ut mina 18 liter och känner mig nöjd med det även om det blir lite väl mycket drav även i jäshinken
Syresatte sedan vörten genom att röra i vörten som en galning innan jag hällde i jästen
Denna bryggningens jäst, Wyeast Munich Lager, en arbetshäst som ger rejält med kärlek om man ger den lite kärlek och rätt förutsättningar under jäsningsprocessen.
Jästen är en smackpack, Wyeast Munich Lager, smackpack innebär att inne i påsen ni ser ovan finns jäst och en liten plastkula med jästnäring. Man "smackar" plastkulan och låter hela påsen stå och jäsa i minst 3 timmar (man får dock räkna med att är jästpåsen någon månad eller mer gammal att det kan ta lika många dagar för processen att komma igång som påsen är gammal) 3 timmar senare var påsen rejält utsvälld och redo att hällas i vört, den fick dock vänta lite längre än så ;)

OG hamnade till slut på 1.055, så jag kunde gott hällt i 1 extra liter vatten under kokningen. Jäser ölet ut som tänkt kommer jag få en öl på knappt 6%, lite starkare än tänkt som sagt ;)
Effektiviteten i dagens mäskning kan jag i alla fall inte klaga på :)

På plats i jäskylen. Nu väntar några långa veckor innan flasktappning kommer ske
Efter att ha pitchat jästen i 19 gradig vört lät jag jäshinken stå 2 timmar i rumstemperatur innan jag ställde den på plats i jäskylen. Nu står den där och frodas och lever gott.

Rekflektion över Bielmeiern...

Kranen måste bytas, har orginalkranen på och den gick inte att lita på riktigt, det var lite blött på golvet en stund, det är väldigt lätt att den öppnas lite granna bara. MaltMagnus har en kulventil med separat slangnippel att byta med har jag blivit tipsad om, så den kommer jag köpa när jag kommer ihåg det.
Annars, jag är mycket nöjd faktsikt. Kokade bra, höll värmen bra under rasterna.
Lite justeringar i kokvolymer får jag göra, mindre problem dock ;)
En grymt skön julklapp får jag säga.

När allt var städat, diskat och undanställt... Passade jag på ta mig en kall.

Basement Draught Autumn Edition smakades av efter bryggningen var klar. 
Skål på er!


Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+


9 kommentarer:

  1. Grattis till lyckad bryggning med nya grytan. Vaxduk för golv samt ny kran till gryta är nog bra tänkt.
    Himla snajdig kylare du verkar ha. Jag måste skaffa mig en bättre för det tar mig en halvtimme att kyla.
    Häpp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Vaxduken (och kranen) blev jag inspirerad av dig till, får definitivt bli både ny kran och vaxduk.
      Kylarn fick jag av en äldre bekant som just lagt ner sin VVS-firma, han "hade lite skrot som låg och drällde ;)" 10 meter 12mm maskinbokad kopparspiral, undrar vad den var tänkt till från början... ;)
      Grymt skönt kyla snabbt i alla fall!
      Ser fram mot nästa bryggning, som dock kommer dröja några veckor...

      Radera
    2. Jag fick några metar koppar rör av en granne vars son jobbade inom VVS. Fast Den blev för liten. Jag böjde ihop den på den tiden jag kokade i en liten gryta på spisen. Sedan jag skaffade Bielmeiern så är den för liten. Måste skaffa mer rör så jag kan göra en större.
      Idag ska jag kapsylera min starka Belgisk ale. (8%)

      Radera
    3. Mjukglödjade kopparrör från Clas Ohlson är fint, finns i 10 meters rullar som den här t ex http://www.clasohlson.com/se/Kopparr%C3%B6r/Pr490391005
      Var på väg köpa det när kompisen dök förbi kontoret en dag ;)
      Och gratis är ju jäkligt gött

      Radera
    4. Ok, ska kolla upp de där rören på Clasohlson.

      I år tycker jag du ska börja brygga ales. Du måste ju börja någon gång så du kan lika gärna ta tag i det så snarast som går ;) Du vill väl inte fastna helt i lagerträsket ? Tänk så mycket god öl du missar annars. Alla Belgiska fruktiga ales, svarta stouts, humliga pale ales osv. mums!

      Radera
    5. Kan bli någon ale lite längre fram, men jag är gärna fast i Lagerträsket, och det går ju göra en hel del goa och humliga grejjer där med ;)
      Men Belgiska fruktiga ales och stouts, det är inget jag uppskattar tyvärr
      Har dock börjat dricka någon Apa nån gång då och då, igår testade jag en Liberty Ale t ex.

      Radera
  2. Fantastiskt kul att läsa om din bryggning och att du nu fått ordning på Bielmeiern. Inför mitt eget första kok så kommer jag använda mig av dina värden för bortkok m.m. när jag gör mina beräkningar eftersom vi kör med samma utrustning. Känns bra att du ligger några veckor före mig så kan du göra alla "fel" och jag får allt serverat :0)
    Följer din blogg med spänning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra om man kan vara till nytta ;)
      Kommer antagligen räkna 4 liter bortkok / timme nästa bryggning (3 l./timme) + att jag "dunksparge"ade 1,6 liter som åkte i innan koket drog igång utöver den extra litern
      Men max vatten i kitteln till 4,3 kg malt är 26 liter prick (kommer minska vatten i mäskningen och göra dunksparge med överskjutande vatten istället i fortsättningen)

      Radera
    2. 4 liter bortkok istället för som jag skrivit i inlägget 4,5 kommer jag testa först alltså

      Radera