torsdag 30 augusti 2012

BIAB - nästa steg

Receptet är spikat, kastrullen ordnad, ingredienserna finns på plats.
Inväntar bara ett kylskåp att jäsa i, BIAB påse skall ordnas och sedan blir det en första helmalts bryggning.
Går det som det skall sker det nästa vecka nån gång, det beror på när kylskåpet hittar hem.
BIAB? Ja, det är en gigantisk stöpning kan man enkelt säga, man mäskar rätt i kokkärlet med all malt i en stor speciell typ av påse istället för i ett separat mäskkärl.
Vill ni läsa mer om det finns det en informativ
tråd på Bryggforum om just BIAB-bryggning

Receptet är egen komponerat och helt och fullständigt en test från mig. Jag vill se hur det blir med den tankegång jag har runt humlegivor etc.
Recptet håller jag för mg själv tills det är bryggt och står på jäsning.
Att det är en Lager jag tänker göra behöver jag väl knappast säga ;)
När det är gjort är det dax att kika på nästa recept och bryggd, som kommer bli något speciellt.
Mer om det långt in i framtiden ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar