torsdag 25 april 2013

BottlingDay - zApa

zApa Final Gravity 1.013
Efter 3 veckor i damejane och jäshink tappades zApa ikväll på flaska.
I lördags tappade jag om och torrhumlade med 10 g Wakatu och både doft och smak har blivit fantastiskt god under de här dagarna.

Torrhumlingen gjorde jag förresten i humlepåse av Ikeas Sarita tyg med en bigass puttekula i glas om sänke så humlen har gottat sig ordentligt några dagar ;)

Jag primade med 50 gram socker i sockerlag till ca 7,5 liter så nu står det och kolsyrejäser drygt en vecka innan jag ställer det på lagring i några veckor, sedan är det dax smaka av, skall bli spännande :)
20 flaskor blev det, Brooklyn flaskor för att vara exakt, får ju köra lite Amerikanskt när man brygger Ny Zeeländsk inspirerad American Pale Ale
20 st 35 cl flaskor blev det tillslut. 

Vad är på gång i övrigt?

Efter helgen tappar jag Basement Draught Spring Edition på flaska och kokar troligen en 18-20 liter smakrik pilsener.
Jag har lite svårt lagra kallt under sommaren så jag får försöka ge en rejäl smakgiva och lite mer i aromgivan och se hur det smakar efter lagring.
Jäsningen är ju inga problem, mitt "nya" kylskåp funkar utmärkt!

Senare i maj kokas troligen en Apa till, denna gång helmaltskok.

Det finns ju en del som läser här som smakat och kommer smaka av mina brygder, numera finns jag på Untappd.com också, en kul sida och app det. Kolla in den ;)


Glöm inte följa mig på Twitter och Facebook, där skrivs en del som inte alltid hamnar här ;)

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Untappd:

Google+:
 Google+





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar