tisdag 8 maj 2012

Better Brew Czech Pilsner


Jäskaret på dag 9, fin krausen och den har börjat klarna. Doften är suverän. Doftar mycket humle. Better Brews Czech Pilsner känns lovande så här långt...


Brittiska Hambleton Bard har tagit fram ett kit dom kallar Better Brew, jag har valt att testa deras Czech Pilsner, förpackningen är inte den vanliga plåtburken utan en slags påse i något hållbart plastmaterial vilket ger dem möjligheten att ha olika mängder maltsirap i samma förpackning.
De påstår också att de har lagt mer pengar på ingredienserna och jästen och därmed har en bättre kvalitet på både maltsirapen och jästen beroende på att påsen de använder är billigare att tillverka samt är mer miljövänlig och mer flexibel än den gamla plåtburken. De har valt att inte göra som bland annat Coopers gör, att bara använda en jäst till alla satser (vilket i och för sig inte är sant, men nära på)
De påstår att deras Pilsner jäst klarar att jäsa upp till 25 grader (vilket säger mig att det är en Ale jäst egentligen, om så en väldigt neutral sådan i så fall, dock faller tankarna lite åt California när man läser deras beskrivning...) men den också klarar betydligt lägre temperaturer än så. En kille på något forum jäste utan problem i ca 16 graders kyla.  Rekommenderad jästemperatur är ca 20 g Celsius dock. 
Eftersom jag inte tycker om Ale och vad ale jäster producerar för smaker så skall det bli intressant att jäsa denna bryggd och se hur den smakar jämfört med andra Aleish Pilsner.
Efter att ha läst på lite utländska forum där kitet fått bra omdöme,  kände jag mig redo att testa detta kit.

Jag vill ju ha en Pilsner som smakar Pilsner, inte en Pilsner som smakar ale...
Standard receptet är som vanligt, i med maltsirapen, 1 kg dextros samt dryga 23 liter vatten. Blanda väl och pitcha  jästen och låt jäsa 10 dagar i 20 g Celcius.
Better Brew levereras i en plastpåse. Här får Czech Pilsner illusteras av deras India Pale Ale som också innehåller 2,1 kg maltsirap
Skillnaden här mot t ex Coopers är att Better Brews Czech Pilsner har 2,1 kg maltsirap mot Coopers standardiserade 1,7 kg. Maltsirapen är en väldoftande och tilltalande historia med gott om humledoft  måste jag säga, och  jäsningen "skall" pågå 10 dagar istället för Coopers 7 dagar.
Så jag använder standardreceptet eftersom det är första gången jag brygger detta kit för att få en referens. Jag har en påse av deras Export Lager som jag planerar jäsa lite senare i sommar också fast förhoppningsvis i ett utrymme som håller dryga 16 grader. Där kommer väl viss skillnad kunna spåras i varje fall. Faller Czech Pilsner väl ut kommer den hårdbryggas till hösten i ett svalare utrymme och med spraymalt istället för dextros för att kunna jämföra lite.
Allt gick bra på bryggdagen och jäskaret har stått i ca 19 grader Celsius i snart 10 dagar, dock måste jag avvakta till dag 14 för jag hinner inte tappa upp innan dess.

En bra aktivitet har jag sett i jäskaret, tjockt fint skum och en rejäl krausen sitter nu när jäsningen lagt sig. Nu på dag 9 har brygden börjat klarna upp ordentligt.
Tyvärr klantade jag mig med att ta OG, råkade hälla i mig hela provet för det var så gott och lyckades pitcha jästen samtidigt, men Hambleton Bard har lagt ett snitt på 1041 som OG och 1005 som FG vilket skulle ge en ABV på 4,8% enligt deras tabell.
I morgon hämtar jag någon back med tomma 0,5 flaskor från min favoritpub så jag kan tappa upp denna delikata Pilsner på lördag. Har jag tur... Får jag tag i en back med tomma Grolsch patentflaskor... :)
Krausen 1½ dygn in på jäsningen.
Jag planerar att ta till vara på jästkakan. Håller jästen vad Hambleton Bard lovar och det visar sig att den jäser friskt utan aletoner så kommer jag fortsätta odla den för att använda till liknande brygder under sommaren, tyvärr kan jag inte jäsa tillräckligt kallt på sommarhalvåret för att kunna göra riktig Pilsner så den kan komma till användning förhoppningsvis.

Lite kort information från Hambleton Bards hemsida  om deras idé med Better Brew kiten

Beermaking kits from Better Brew, a Hambleton Bard brand, contains the best liquid malt extracts and the best yeast strains from across the world. This is homebrew taken to a new level - make professional beer at home from a kit! Better Brew homebrew beer kits from Hambleton Bard.
Better Brew beer kits are made from the best liquid malt extract from several different manufacturers around the world. We have simply picked the best extract for each kit.
We have not settled for the usual "one for all" yeast strain either. We use genuine professional brewers yeast strains. The different ales and bitters in the range contains different strains according to style and the lagers contain a particularly neutral strain.
There are no colourings at all in the Better Brew kits, neither caramel (which if used has to show on the ingredients list) nor malt colourings (which don't need to be declared). All colour in the Better Brew range is derived from the malt itself. It won't get any more natural than this.

The Better Brew range of kits come in DOY packaging (standing up plastic pouches) because it:
    Allows us to use different weights, so more malt in the dark ales
    Is better for handling, especially online and mail order sales
    Gives us a lower carbon footprint than using metal cans
    Gives us a lower packaging cost, so we can use more expensive raw materials
Better Brew Czech Pilsner produktbild
För den som är intresserad finns Better Brew i ett flertal varianter förutom Czech Pilsner: Export Lager, India Pale Ale, Yorkshire Bitter, Midland Mild Ale, Northern Brown Ale, Irish Stout
 

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar