tisdag 15 maj 2012

TasteDay - Basement Draught

En gyllenbrun färg, en mäktig skumkrona och... En fantastisk smak!
Förutom att buteljera Czech Pilsner i lördags var det också dax att provsmaka min BrewByBrandis Basement Draught.
Så, delar av testpanelen på plats, solen var på väg ner och det var sådär lite lagom varmt på balkongen. Perfekt förutsättning för att smaka av en lager som kolsyrejäst i 2 veckor. Vi passade också på att provsmaka 2 andra brygder jag gjort...
Vi började med att öppna en 33 cl flaska av Basement Draught, jag brukar göra ett par stycken sådana för provsmakning, så "slösar" man inte så mycket på det färdiga resultatet ;)
Flaskan fördelades över 2 mindre glas och första reaktionen blev att det pös väldigt gott när kapsylen togs, skummet i glasen var kompakt, tjockt och aromrikt, färgen på ölet är gyllenbrun, ungefär som en Münchener eller Tjeckisk pilsner.
Doften var som sagt aromatisk, en god doft av humle och lite malt. Kanske en viss liten hint av kola.
Vi smakade och testpanelen som var närvarande blev mäkta förvånad och imponerad då dennes ståndpunkt är "hembryggt smakar alltid hembryggt. punkt.".
Efter första smakningen utbrast personen, "Man får börja med den här och sedan dricka fulöl! (Falcon, Mariestad etc). Vilken god öl till mat!  Kanongott!" "Smakar lite Brooklyn Lager"
Kan jag få ett bättre betyg? Nej.
Stod ståndpunkten kvar att hembryggt alltid smakar hembryggt? Nej.
Men hur var smakupplevelsen då?
En mild men fyllig smak av malt spred sig i gommen, en rik smak av både Saaz och Hallertauer Hersbrucker humlen smög sig på och nästan exploderade ut i en smakbomb. Kanske anade jag en hint av kola eller karamell i bakgrunden. En för mig, lagom bitterhet i smaken, lite som tjeckiska pilsner fast ändå något mildare.
Mitt provglas försvann rakt ner. Det var så vansinnigt gott. Vi öppnade en flaska till som jag lustigt nog ställt på kylning, kanske kände jag på mig att det här var värt en flaska till så här tidigt i lagringsprocessen, och njöt av ytterligare ett par rejäla munnar av denna gudabenådade dryck.
Det här mina damer och herrar, är utan tvekan den bästa öl jag bryggt.
Och jag ser fram mot att provsmaka igen om någon månad för att se hur smakerna gift ihop sig.
Kanske får det bli att partyfatet får hänga med på midsommar!

Etiketten till Basement Draught. Lite kul skall man allt ha ;)
Brygger ni hemma, och kör kit, prova Coopers Draught som bas, den är mycket godare och bättre än deras Lager, exprimentera med humle, lätta vägen med Finnishing Hops eller svåra med kok.
Byt helst ut det av kiten rekommenderade 1 kg bryggsocker mot till exempel 1 eller 1½  kilo ljus eller extra ljus spraymalt även om det blir lite dyrare, det är värt det i slutändan. Som omräkning kan man ha att ca 1,3 kg spraymalt motsvarar 1 kg bryggsocker. Ta t ex 1 kg spraymalt och 400 g bryggsocker så har ni en bryggd på ca 5,5% vid 21 liter.
De där Brew Enhancer ger jag tyvärr inte mycket för, de är dyra för vad man får tycker jag.
Vill ni boosta alkholen, toppa med lite bryggsocker, kanske max 4-500 gram och/eller sänk vattenvolymen. Jag gjorde bägge de sakerna i denna bryggden. Värt prova, ölet smakar bättre och fylligare om man använder sig av ovanstående metoder.

Har du möjlighet att jäsa under 14 g C så välj en Lager jäst, jag råkade välja München Lager denna gång, nästa gång jag gör denna som antagligen blir till hösten kanske jag provar med en annan Lager jäst. Kan jag göra den i sommar kommer jag defintivt att prova den med California Lager, en hybridjäst som kan jäsa i upp till 20 grader med bibehållen lagerkaraktär.

Vi testade ju även 2 andra öl...

När väl Basement Draughten var slut, så tänkte jag visa min vän hur andra hembryggda kan smaka.
Vi öppnade en helt vanlig Coopers Lager bryggt med deras Cooper Brew Enhancer 1 + 250 g ljus spraymalt  och Lalleman Notthingham Alejäst som stått på lagring drygt en månad. Vid den jäsningen gick något fel, tyvärr vet jag inte vad men av resultatet att döma har den blivit utsatt för syre under jäsningens gång och fick en bismak av gröna äpple, en ganska kraftig sådan skulle det visa sig...
Bismaken var så dominerande att det enda vi kunde känna i smakväg var sura gröna äpplen cider smak.
Och en himla massa fruktighet från Nottingham jästen som jag använt till den bryggden.
Efter att försökt få ner ytterligare en mun gav vi upp och hällde ut innehållet.
Frågan är om Coopers jäskärl är så tätt som man kan önska, de 2 brygder jag gjort i det har jag problem med skulle det visa sig när vi tog fram Mexican Honey Cervezan jag bryggt i samma kärl. Det är en Coopers Mexican som jästes ihop med Coopers Brew Enhancer 2 + 250 g ljus spraymalt, 300 g dextros och ca 150 g honung.
Vid en tidigare provsmakning i veckan tyckte jag enbart att Mexican var söt, nu var den sur, väldigt sur och smakade citron. Kan bero på att burken jag fick hem inte var purfärsk. Men nja... Är det jäskärlet eller är det något annat som gått galet? Vet inte det, men nu håller jag mig nog till traditionella jäshinkar och använder Cooperskärlet till flasktappning bara...
Resultatet av dessa 2 bryggningar: 2 kasserade öl. 45 liter ner i vasken. Så kan det gå ibland.
Man får göra fel, man skall göra fel, eller i alla fall misslyckas någon gång. Ibland kan något utanför ens kontroll gå fel, öl lever ett eget liv, vi bara försöker se till att det har bästa förutsättningarna för att må bra och jäsa bra, jästen framför allt, dikterar villkoren och påverkar vårt slutresultat.
Jag vet att jag har kanske gjort något galet med dessa 2 bryggder, jag får kika igenom mina anteckningar och se vad det kan ha varit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar