måndag 4 juni 2012

Svalare ute = bryggdag

Det har varit lite lågt med aktivitet på bloggen senaste, helt enkelt för att jag inte har haft något att skriva om.
Better Brew Export Lager är inte satt ännu, kommer antagligen göra det ikväll. Skall kolla till temperaturen i jäsutrymmet i eftermiddag och är den ok, så kör jag ikväll.
Skall försöka dokumentera så gott det går med bilder osv.

Hur har det gått med Better Brew Czech Pilsner då?
Jag vet inte, har inte provsmakat den än faktiskt.
Skall försöka göra det under veckan.
Jag är dock lite orolig för kolsyran i den satsen, tycker det verkar vara lite för lite kolsyra i flaskorna efter ca 3 veckors kolsyrejäsning.

I övrigt har jag börjat fila på ett recept som baserar sig på Dry Malt Extract och stöpt karamellmalt av något slag ihop med lite humlekok. Så, jag är på väg att testa Extraktbryggning.
Dock blir inte det förrän till hösten, jag vill ha max 15 g i mitt jäsutrymme då jag vill köra på antingen Danish Lager Yeast eller liknande "europeisk" lagerjäst.
Men planerna på att prova California Lager Yeast ligger kvar, får se till vad för bryggning den kommer användas dock.

Jäskärlet är ombyggt och klart, ser fram mot att använda det nu, blir så mycket enklare att tappa om eller upp från det fatet nu.
Mitt kärl från Coopers DIY kitet är reklamerat och utbytt. Tack för det Tuscana!
Det ursprungliga stank ättika och cider som fasen efter bara 2 bryggningar så något fel var det på det kärlet, och tyvärr är nog det källan till att 2 brygder gått åt pipan...

Ha det gott, jag återkommer snart med ett BrewDay inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar