onsdag 2 januari 2013

Vart tog tiden vägen?

Leon får summera 2012 års bryggningar. Ett smakprov taget 14 dagar efter flaskning. Smakar lovande

Här tänkte man koka öl i mängder under mellandagarna, men vad hände?
Inte en liter kokad, dagarna bara försvann. Så istället för BrewDay inlägg får det väl bli en liten summering av förra året.

Det hela började i februari när jag kom hem från en otroligt efterlängtad och välbehövlig semester.
Utvilad och återhämtad hade jag under resan funderat lite på vad som saknas i livet, och kom fram till att en hobby behöver jag, gärna givande, och skapande...
Skapande har alltid varit en viktig del för mig, men det har fått stå åt sidan i många år. Så satt jag där en dag och sökte ett reklamklipp från Heineken på Youtube då ett av förslagen Youtube ger fångade mitt undermedvetna... Easy Homebrewing - CraigTube...
Hembryggning sysslade jag en del med när jag fortfarande bodde hemma (ett mycket enkelt sätt för en 18-åring att fixa drickbar starköl på den tiden).
Efter att ha kikat genom ett antal klipp av Craig, och och många andra hembryggare från andra sidan Atlanten kom jag fram till att väldigt mycket hade hänt på de 20+ åren som gått sedan jag sist hällde i mig en Cooper Original Draught hemma i pojkrummet.
En helt ny värld öppnade sig för mig. Hobbyn var funnen. Inget snack. Den är både skapande och givande kom jag fram till. Massvis av timmar spenderades på olika forum som Bryggforum & SHBF´s bryggaren. YouTube-klipp insöps och en plan kom igång

Första bryggningen

Så, i slutet av febrauri köpte jag mig ett Coopers DIY kit och körde igång
Ganska anspråkslöst första bryggning, en Coopers Lager med 1 kilo spraymalt och en påse Nottingham.
Jag gjorde nog alla fel man kan i den bryggningen och hela rasket vaskades i somras, smakade vansinnigt mycket gröna äpplen. Därefter sattes en Coopers Mexican Cerveza, lite balkongblask till sommarn tänkte jag. Här har jag ingen aning om vad som hände, kanske blev det galet med Accaciahonung i, men surt som fasen smakade det efter ett par veckor på flaska, men ett par flaskor finns lagrade och surheten verkar lägga sig, sakta men säkert. Här kom jag också på att, fan, jag är ju ingen ale fan direkt... Brygga lager måste jag ju testa, det är ju dock allt det där med temperaturer osv. Vi är nu i början av Mars, det är fortfarande ganska kallt ute, av en händelse kom jag på att jag har ett utrymme borde vara lagom kallt, och det visade sig att det var det också, där föddes BrewByBrandis Basement Draught, min första lager. Baserad på Coopers Orginal Draught men med lite finnishing hops tillsatt och bryggt på en Wyeast Munich Lager jäst...
allt gick bra med den jäsningen och ölet smakar fantastiskt gott, jag har några flaskor kvar och jag bara älskar dem.
Eftersom vädret blev varmare (nåja...) försvann också möjligheten att jäsa mer i utrymmet... Så jag testade lite andra ölsatser som Better Brew med medföljande alejäster samtidigt som jag började läsa in mig på helmaltsbryggning.
Dock är ju det fortfarande ale som testas över sommaren, och ett ciderkitt (som är riktigt gott), men det där med lager gnager på...

Helmaltsbryggning

Efter att läst på ordentligt i Weinkeller & Lo´s trådar på Bryggforum om olika helmalts alternativ kom jag fram till att BIAB-metoden passar mig utmärkt. Simpelt, inte en massa utrustning för olika moment utan man kör mäskning och kokning i samma kärl. Det var ju det där med lagerbryggning då...
Som sagt, Lager kräver sina temperaturer så ett kylskåp var ett måste. Dock tillät inte ekonomin ett sådant inköp, men tillslut kom farsan och frågade om jag inte behövde ett kylskåp. Och på den vägen fick jag hem ett begagnat stort kylskåp gratis tillslut. En Biltemagryta införskaffades och en BIAB-påse syddes upp i IKEA´s Saritatyg, en unviversaltermostat inskaffades och nu var det dax att koka helmalt.
I Beersmith hade jag satt ihop ett enkelt recept för att testa. Kokningen kördes igång och lite svettig i pannan var man. Men i slutändan fick jag ner mina beräknade 10 liter i jäshinken och ölet jäste på fint i kylskåpet. Blood Of Saints Lager var född.

Det har ju blivit några kok till och under hösten gjordes ytterligare en sats av BBB Basement Draught, den jästes på Wyeast Bavarian Lager och står nu och mognar svalt och gott nån månad till.
Glögg har tillverkats i 2 omgångar med mycket gott resultat.
Ett överlag gott första bryggår skulle jag vilja påstå.
Bloggen startades upp i maj, jag har nu också en Facebook sida, Twitterkonto och jag finns också på Google+ som sida.
Man märker på dessa sidor och när man träffar vänner och kompisar att intresset bland dem hur det fungerar, smakar och går med hembryggandet är stort. Många är nyfikna på att smaka, kanske testa osv.
Riktigt kul tycker jag.


Slutsummering av 2012

Jag får säga att jag är tacksam till all information man kan hitta på olika forum och all hjälp man kan få där.
Men jag är även tacksam till de i min omgivning som sponsrat mig på olika sätt.
Christer för vörtkylaren.
Farsan för kylskåp och ytterligare en bryggpryl som jag kommer återkomma till i ett senare inlägg.
Mamsen, Pattis, Carina, Niclas m fl för att ni varit smaklökar och kritiker.
Och jag har raggat in ytterligare en vän i hembryggdsträsket, Hasse som kommer sätta sin första bryggd inom kort hoppas jag.
2012 är ju nu historia, och vi har 2013 framför oss.

2013

Under 2013 hoppas jag kunna lyfta mitt bryggande till högre höjder, skall försöka brygga minst 1 till 2 gånger i månaden för att alltid ha ett gott lager med öl hemma.
Förhoppnngsvis kunna närvara på någon SHBF-kurs i hembryggning, besöka någon av Amylases Ölträffar och lära känna fler likasinnade.
Möjligen kanske skaffa en fatölsanläggning också, men det får tiden och ekonomin avgöra.
Nu skall det koncentreras på att göra god öl, efter egna recept (Kan erkänna, en klonvariant är kokad men inte omskriven här av olika anledningar)
Nästa kok kommer nog inte gå av stapeln förrän andra veckan av Januari.
Det blir Blood Of Saints Lager igen, men efter den kommer det kokas nya spännande recept som ligger och väntar i Beersmith.
I slutet av Januari ungefär smakas No Class Lager och Leon av

Så vänner, nu kör vi 2013!
Skål på er!


Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+

2 kommentarer:

  1. Gott nytt år Brandis!
    det står 2000 w på min gryta förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Fortsättning!
      Ok, tack för infon! :)

      Radera