torsdag 31 oktober 2013

BottlingDay - Faten fyllda med Take This Beer och BBB American Pale Ale

Take This Beer äntligen på fat 
Häromdagen fick jag till slut tappat både Take This Beer APA och BrewByBrandis American Pale Ale på fat. Det blev några flaskor av varje också som numrerats och står på kolsyrejäsning nu.

Det här med fat är väldigt smidigt, lätt att rengöra och tar inte mycket plats. Så jag siktar på att utöka med fler fat och en 6 kg kolsyreflaska så småningom. Vore skönt slippa alla backar och flaskor som står lite över allt i ölrummet.
Men som vanligt, nyfiken som man är, gör jag lite olika tester med de här 2 ölen.
Take This Beer står som ni ser på bilden ovan och tvångskarboneras i kylen. Jag tillsätter alltså kolsyra från kolsyreflaska. Pale Alen står och kolsyrejäser i sitt fat med tillsatt sockerlag i garderoben då det var där jag hade plats (har för mycket backar ståendes i ölrummet.)
BrewByBrandis American Pale Ale står och kolsyrejäser.

Skall bli spännande att se hur det funkar, tyvärr har jag ingen manometer & reduceringsventil på fatet med Pale Alen så förhoppningsvis jäser det på som tänkt däri. Tryck är det i fatet i alla fall! I och med att jag kolsyrejäser på fatet, kommer jag få en del jästsediment i botten på fatet men för min del gör det inget, jag får tappa ur 1 liter eller så för att få bort det helt enkelt. Bägge två kommer stå någon vecka till orörda (ja, ok, jag erkänner, ett smakprov har tagits av Take This Beer ;) ) innan jag kollar av kolsyrenivåer osv.
Smakprov av Take This Beer från fatet, ungt, friskt och fräscht, några veckors lagring kommer göra susen!
I och med de här 2 satserna har jag också bytt logga, ni ser den högst upp på sidan, tanken är att den skall vara enhetlig på alla brygder sedan, kanske ändra färgerna bara för att passa mot bakgrunden på de olika etiketterna. Vad tycks?

Etiketten till BrewByBrandis Amercican Pale Ale. Mexicoinspirerad, men läcker, tycker jag
Glöggen står och jäser för full i ca 2 veckor till innan den åker på flaska och avsmakas den 16 november faktiskt.
Nästa vecka kommer jag brygga en omgång av Blood Of Saints Lager, var ett tag sedan och det är alltid gott med en god lager på försommaren. Japp, så länge står den innan den är klar. Brygger jag nästa vecka räknar jag med att den är klar i maj ungefär. Tålamod är bra att ha ;)
Beroende på hur faten tar slut innan det är dax att börja lagra så är förhoppningen att jag lagrar en del av den satsen på fat.

I helgen blir det åka till landet och tömma en flaska av förra årets glögg samt ladda lite batterier. Skall bli skönt.
Ha en skön helg.
Skål!

Glöm inte följa mig på Twitter och Facebook, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Untappd:

Instagram:
Instagram
Google+:
 Google+


2 kommentarer: