torsdag 7 november 2013

TasteDay - Take This Beer APA v2

Kärlek på flaska, kan inte beskriva den på annat sätt. 

Har ju helt glömt av skriva TasteDay om Take This Beer (Stay A While And Breathe Me In) APA version 2!
Illa, men här kommer den till slut.

Kapsylen öppnas med ett lätt pys, den vita dimman från kolsyran som möter syre stiger sakta ur flaska och en angenäm doft och citrus och tropiska frukter kittlar näsborrarna lite lätt. I glaset är skummet lätt men kompakt, denna versionen är inte så hårt kolsyrad nämligen. Doften är fortsatt citrus och tropiska frukter i en angenäm blandning. Bådar gott.
Gommen fylls av en explosion av tropiska frukter och citrus, smaken är som doften, underbar. Jag känner passionsfrukt, mandarin och ananas bland annat. En mild behaglig beska följer upp smakerna. Mitt i alla dessa smaker gömmer sig en lätt men urskiljbar smak av malten. Kroppen upplevs något fylligare än version 1 och är inte lika torr i avslutningen. Perfekt.
Färgen är gyllene brunrödaktig, ölet är lite disigt, precis så som jag vill ha det.

Bryggaren nöjd. Mycket nöjd.
Take This Beer APA är mycket smakrik utan att gå till överdrift.
Humlen ger en skön smak ihop med malten och jästens bidrag.

Känns som jag bara kan ösa superlativ över denna. Skall jag säga något negativt är det att jag vill nog ha lite mer kropp ändå, lite fylligare, vilket förhoppningsvis version 3 kommer erbjuda.
Men Kärlek på flaska, det är Take This Beer APA utan tvekan.
Approved ;)


Glöm inte följa mig på Twitter, Facebook och Instagram, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Instagram:
Instagram
Untappd:

Google+:
 Google+


2 kommentarer:

  1. Lätt gött det där.
    Du har ju blitt rena rama ale mästaren nu. ;) Ja minns när det bara var lager som gällde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja som det kan bli ;)
      Jag har verkligen ändrat mig om vilka typer av öl jag gillar, men lagerbryggandet är svårare att bemästra men har verkligen inte lagts på hyllan ;)
      Gjorde (äntligen) en lager i helgen som står och puttrar fint i jäskylen. Blir en lager i månaden framöver är tanken.

      Radera