fredag 4 oktober 2013

BrewDay - Take This Beer APA v3 och Glögg 2013

Kok igång. Take This Beer (Stay A while And Breathe Me In) APA v3 är igång. Maxi-BIAB är jäkligt bra!
Ja... varför inte spontanbrygga lite en torsdagskväll när man egentligen skall städa, tvätta, packa för en helg på landet? Jomenvisst, så blev det + att årets Glögg sattes på jäsning.
Varför göra det lätt för sig när man kan göra allt på en gång?
Typiskt mig.

Nåväl, 22 liter av Take This Beer APA blev kokat i en hast (nja) och allt gick perfekt genom hela mäskningsproceduren och koket. Måste säga att Maxi-BIAB är en perfekt metod för att mäska fram en bra sats när man experimenterar fram sina recept.
Känslan är, det här receptet, är det dax att köra vidare på.
Träffade OG på pricken (som vanligt sedan jag började med Maxi-BIAB och en fortsatt effektivitet på 82%. Gött så.
Smaktestet vid överföringen till jäshinken gav en hint om en bra beska och en fin smak från humlen. Kanske godast hittills, vi får se.
Just nu står hinken och puttrar i dryga 16 grader så jag förväntar mig en renare jäsning än tidigare bryggningar...
Dunderglögg 2013 gjord på Svagdricka från Marks Bryggeri

Årets Dunderglögg sattes ju också, efter förra årets experiment blev hela satsen på knappa 14 liter satt på bakjäst för söta degar, en aning mindre nejlikor än receptet.
Doften som sprider sig i köket från jäshinken är vansinnigt god så här på morgonkvisten dagen efter bryggning.

Conry, Cornelius, kärt barn har många namn...

Bryggeriet har utökats med 2 fat av modell Cornelius, just de jag fick tag på är från den tiden Pripps fanns. Lite extra kul då jag som liten såg Pripps Bryggeri från mitt pojkrum och vintertid, kan jag göra det numera också från mitt vardagsrum. En aning nostalgi med andra ord.
2 kylar, en för jäsning, en för fat & lagring.
2 fat till att börja med. Dagens bryggning av Take This Beer APA blir första brygd för min del på fat, skall blir spännande.
Och för att göra allt mycket roligare, dök det upp ytterligare en kyl för ett par veckor sedan som skall agera fat & lagringskyl. Det ni...

Efter helgen kommer ytterligare en APA bryggas, eller blir det en IPA?
Det återstår att se
Nästa helg går lagerbryggningen igång och det ser jag fram mot med glädje!
Happy Brewing på er

Ps: Tror jag hittat min drömbil, frågan är bara vem som skall köra ;)


Glöm inte följa mig på Twitter och Facebook, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Untappd:

Instagram:
Instagram
Google+:
 Google+


2 kommentarer:

  1. 4 kranar på passagerrarplatsen. gött! bra för långa turer. :)
    Grattis till de fina corneliusfaten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja den bilen är perfa för långturer juh ;)
      Tack, skall bli kul köra lite fatöl :)

      Radera