tisdag 7 januari 2014

BrewDay - Drömriket

Drömriket - en Modern Lager blev årets första bryggning.
Igår fick jag äntligen tummen ur och fick bryggt. Det blev en Modern Lager, det är i ärlighetens namn 3:dje upplagan av det receptet, jag gjorde några småsatser förra vintern och nu kände jag att det var dax att köra den fullskaligt.

De tidigare versionerna blev riktigt smakrika och humlestinna med en medelbeska utan de så typiskt amerikanska caramelltonerna. En ren frisk humlestinn lager med andra ord, gjord med humlen från 3 kontinenter och tysk malt & jäst.
Jästen pitchades lite högt, ca 16 grader och den fick vila en halvtimme innan jäshinken åkte in i jäskylen, kanske inte optimalt men jag slipper i varje fall allt för stressad jäst och allt det innebär.
Nu skall den jäsa ner tills det är några pinnar kvar och sedan blir det diacetylrast i ett par dagar och därefter får det så i jäskylen ca 3 veckor till. Det hela avslutas med ett par dagars torrhumling innan flasktappning.

Hela bryggningen gick som smort förutom att Protaflocen ställde till det. Sista gången jag använder det, Hade enormt mycket grums vid övertappningen till jäskärlet så den biten tog låååång tid...

Nåväl, inom snar framtid kokas en American Pale Ale och eventuellt en liten sats av någon Helles eller liknande. Exprimentdax igen ;)

Take This Beer V4

står med torrhumling och tappas på fat i veckan. Några flaskor blir det också. Kommer kolsyrejäsa i fatet denna gången då jag märkte en stor skillnad i smak och doft i version 3 mellan de flaskor som stått på flaska och kolsyrejäst mot fatet som tvångskarbonerades

Blood Of Saints Lager

De 18 literna i fatet har stått på kolsyrejäsning i jäskylen, Somliga säger att det inte funkar, jag säger att det funkar för jag har testat prima & kolsyrejäsa i samma temperatur som jäshinken stod i. Det tar bara längre tid. En referensflaska avsmakades efter ca 14 dagars kolsyrejäsning i jäskylen och den innehöll både bra med kolsyra samt smakade vansinnigt gott. Trycket i fatet är bra så visst jäser det på där inne och bildas kolsyra.
Det finns alltid en osäkerhetsfaktor med jästen eftersom den stått länge och somnat in i stora drag kan väl tilläggas, vill man vara helt säker på jäsaktivitet kanske man skall tillsätta lite extra fräsch jäst vid omtapningen.


Glöm inte följa mig på Twitter, Facebook och Instagram, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Instagram:
Instagram
Untappd:

Google+:
 Google+


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar