onsdag 3 oktober 2012

BrewDay - The Brew That Should Not Be...

Första helmaltsbryggningen är gjord!
Här ser vi malten precis när den hällts i bryggkitteln...
...to bad!

Häromkvällen blev det BIAB premiär här hos BrewByBrandis.
Otroligt spännande faktiskt. Och väldigt lärorikt...


Krossade specialmalter redo att mäskas.
Det viktigaste och första jag gjorde vara att fixa en schysst playlist och satte igång musiken, därefter plockades utrustningen fram och vatten fylldes i kitteln som sedan ställdes på spisen för uppvärmning. Fram med specialmalter och basmalten, basmalten var redan krossad men specialmalterna fick jag krossa själv.
Malten hällde jag i min stora BIAB-påse som legat i kitteln sedan start, malten åkte i varje fall i vid ca 35 g för en första rast, sedan höjdes temperaturen succesessivt under närmare 2 timmar till Mash-outen vid  ca 78 grader.

Pilsnermalt, krossad och klar.

Kitteln redo för bryggning!

Recirkulerade ca 5 liter av vörten, innan påsen lyftes bort, här känner jag att jag kunde recirkulerat mer...
Påsen las i ett durkslag och här hällde jag ett par liter 77 gradigt vatten genom maltbädden för att få ut lite mer ur malten, vilket också kanske kunde varit lite mer än jag gjorde, Men sak samma, detta är första BIAB och helmaltsbryggningen, så det blir som det blir med denna.
Dessa 2 moment är egentligen något man inte behöver göra vid BIAB men jag har läst att en del gör det, recirkuleringen för att "rena" vörten och få ur mer jäsbart socker, och spargningen för att få ur det sista gottiga ur mäsken...
Det där skulle jag tagit bort innan koket startade...

Precis innan kok såg vörten ut som en dypöl ungefär, det skulle jag tagit bort förstod jag efteråt. Grums, blir mycket av det i grytan, och delvis i jäshinken...
I vart fall, spisen står på för fullt och inväntar koket, humlegivorna är förberedda och redo att läggas i vörten på angivna tider. Mitt kok var 90 minuter så första givan gick i efter 30 minuters kok, bittergivan, efter ytterligare 40 minuters kok lades smakgivan i och med 5 minuter kvar lades aromgivan i.
Därefter stängdes plattan av och humlepåsarna lyftes ur kitteln och lite vätska pressade jag ur påsarna. Rätt eller fel? Ingen aning.
En humlepåse med första humlegivan i koket

Dax att kyla ner vörten till ca 20 grader, inte helt lätt när man inte har en vörtkylare, man vill kyla ner så fort som möjligt men här fick jag använda sniglvarianten, diskhon och rinnande kallt vatten...
Efter en ansenlig tid var vörten nerkyld och whirlpoolad (man skapar en virvel i vörten för att samla all grums, eller kalldruv som det också kallas i en fin liten klump i mitten av grytan) och det var efter en stund dax att tappa ner vörten i jäshinken, här skulle jag behövt använda en hävert märkte jag... Att tappa genom tappkranen på kitteln var inte så lyckat, allt grums sögs med och det var här jag gjorde ytterligare en upptäckt...
Nedkylning i diskhon, inte optimalt, men funkar.
Koket skulle ge mig 10 liter rent öl i hinken trodde jag, men... Jag hade precis 10 liter kvar i kitteln inklusive grumset...

Grumset, tårtan i mitten, lägg märke till hur klar vörten är
Större delen fick silas genom en bärsil ner i hinken, för att få ut mina 10 liter, det gör att jag antagligen kommer få ut ca 7 liter öl på flaska så småningom. En hel del grums i jäshinken, på gott och ont
Grumset består av proteiner bland annat, vilket jästen gillar.
Inte bra. Men varför hände det?

Jag kikade igenom alla inställningar i Beersmith igen och insåg att jag glömt ge värden för grums och deadspace vilket helt enkelt gjorde att jag gjort ett kok med på tok för lite vatten från start...
Detta är nu justerat i profilen för min kittel så nästa kok borde ge mig ren klar öl rätt ner i jäshinken.
Jästen tillsattes och fick rehydrera i skummet som bildades när jag piskade in luft i vörten. Efter ca en 30 minuter flyttade jag in hinken i jäskylen och satte på proben till Conrads universaltermostat som skall reglera kylan under jäsningen... Temperaturen där är satt till att hålla 11,7 grader till 12,3 grader, precis runt optimal temperatur för jäsning med jästen jag valde. Någon timma senare kollade jag till jäshinken och det hade börjat bubbla fint så nu får det stå och puttra några veckor innan det är dax att jäsa ut lite varmare och göra en kallkrasch innan flasktappningen.

Upptappat och klart. Hinken står nu och jäser i jäskylen i ca 12 g
 Vad lärde jag mig nu då?
Jo, att BIAB-påsen behövde sys om, den läckte lite väl i sömmarna (det har jag ordnat vid det här laget)
Att se till att ha rätt inställningar för grums, deadspace, och avkokning.. Också korrigerat nu.
I övrigt tyckte jag det kändes bra, och var roligt, lite tidskrävande då jag körde Pilsnermäskning vilket har fler raster än "vanlig" mäskning... Men mycket av det sköter sig självt, gäller bara att hålla ett öga på temperaturen under rasterna, samt att röra om med jämna mellanrum.

Jag kommer nu införskaffa en Autosiphon (pumphävert) för att flytta över vörten från kittel till jäshink i framtiden så jag kan undvika så mycket grums som möjligt. Hett tips till er om ni som jag trodde att det räcker med en tappkran på kitteln...

Jag har trotts felberäkningarna goda förhoppningar på denna bryggd, den smakade mycket gott när jag provsmakade OG provet (meningslöst nästan att ta provet med allt för mycket grums i, värdet var lägre än pre-boil gravity tack vare grumset)
Synd att det inte blir ordentlig dricka av det förrän om ca 3-4 månader.

Kommer jag göra om detta?
Jajamensan, ganska snart faktiskt. Har 2 bryggder till planerade i BIAB-formatet innan jag gör lite vanliga kit igen. Efter årsskiftet förväntar jag mig att testa extraktbryggning också. Recept planeras i detta nu för även det.

Och ja just det, dagen efter bryggning stod en vörtkylare på mitt skrivbord när jag kom till jobbet, bara fixa kopplingar och slang till så är även den igång. Tack för den Chrille!

Playlisten bestod av 3 hela plattor: Engel - "Blood Of Saints",  Lamb Of God - "Resolution" och Lacuna Coil -"Dark Adrenaline"
Samtliga finns på Spotify, enjoy!

Receptet? Jag kan avslöja att det är en ljus och lättdrucken lager  ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar