tisdag 13 november 2012

TasteDay - BoS Lager (1:a helmaltarn)

Gott om kolsyra, lite chillhase...
Förutom att göra mer Glögg passade jag igår på att provsmaka min första helmaltsbryggd!
Utan förväntningar men med viss nyfikenhet ställde jag i helgen in en provflaska av min första helmaltare i kylen. Flaskorna har stått 2 veckor på kolsyrejäsning i rumstemperatur och när jag skulle flytta ner backen tyckte jag att det var läge att smaka av brygden.
Så igår kväll blev det äntligen av!


Som ett barn på julafton plockade jag igår kväll fram en välkyld flaska och ett välkylt glas ur kylskåpet.
Nu skulle gommen och kroppen svalkas efter att ha svettats med glöggtillverkning.
Fram med kapsylöppnaren och... psscchht... det pös gott när kapsylen åkte!
Hällde försiktigt upp ölet i glaset då jästen inte flockat helt än och det såg ut som det kommit med lite proteiner i flaskan (denna flaska var sista jag fick ut vid flasktappningen.)
Inte så mycket skum, men gott om kolsyra.
En doft av lite lite jäst och framför allt: malt. Kanske lite valnöt.
Spännande här.
Sanningens ögonblick med min första helmaltare. Dax smaka!
En porlande känsla i mun, med en smak av malt och lite nötighet och en lätt bitterhet
Någonstans däri gömmer sig lite lätt blommig arom från Saazen.
Fylligt. Gott.
Smaken levde kvar i gommen en bra stund efter varje klunk jag tog, så den dog inte plötsligt bort som de flesta kitöl jag bryggt gör.
Smaskens. Fick känsla av gammal hederlig Pilsner vid första munnarna.

Jag ser fram mot att smaka av igen om sisådär 2 - 3 månader när det mognat till sig och se skillnaden i smak och färg, bilden gör inte rättvisa åt färgen förresten, det var lite ljusare än hur det ser ut på bilden. Som en Falcon typ.

Skål, imorgon kommer BottlingDay/TasteDay på första Glöggen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar