torsdag 29 november 2012

BrewDay - Leon


Mäskning pågår, ja, min BIAB-påse är något överdimensionerad på höjden ;)
Kom hem hyfsat tidigt igår, och suget på att koka tog överhanden... Dock hade jag haft det i bakhuvudet ett par dagar så jag kände mig väl förberedd.
Vatten värmdes upp och malten hälldes i för syrarast i sisådär 15 minuter.
Höjde upp temperaturen till 52 grader och inledde proteinrasten och gick in i förrådet och började kika över jäshink och allt annat man skall ha senare på kvällen, jaha... förvirrat stod jag och räknade 1,2,3...hm... Jädrans, jag är ett jäsrör kort. Det står och puttrar lite överallt just nu så vad göra när klockan är 18.47,
proteinrasten igång och hembryggarbutiken är stängd för dagen?
Ö&B då? Som stänger kl 19.00...
Prick 19.00 kutade jag in och förbi personalen på Ö&B för att hinna få tag på ett jäsrör.
De kikade lite surt på mig när jag smet in men va fan, det tog mig mindre än 1 minut att hämta, betala och gå därifrån. Jäkla tur dom inte möblerat om :)
Det resulterade i en ca 10 minuter längre proteinrast än tänkt, men det gör nog detsamma.
Nåväl...

Syrarasten, för att justera PH-värdet i mäsken/vörten
Direkt när jag kom hem höjde jag tempen till 62 grader för Saccharification rast som det så vackert heter på engelska, det är nu de jäsbara sockerarten skall ur malten. Jag förlängde första rasten med en kvart till en timme sedan körde jag 30 minuter i 72 grader för att sedan mäska ut i 10 minuter i 78 grader.
Malten jag använder idag är Pilsnermalt, Munich 1, Cara-Pils och lite Vetemalt efter tips om att det ger bra skumkrona.
Dax köra igång koket.

Koket

Rullande kok kallar di lärde det, man kokar alltså stormkok i princip.
Nu var det dax att lyfta ur BIAB-påsen och lägga den på durkslaget och låta den rinna av ner i grytan samtidigt som jag recirkulerade sisådär 10 liter av vörten, plattan var redan igång allt för att korta ner tiden till koket startar. Samtidigt kokade jag upp 1,6 liter i vattenkokaren och hällde ner i en jäshink där jag sedan la ner BIAB-påsen med malt och allt för att gotta sig lite till (en så kallad dunksparge) tur var väl det skall det visa sig senare...
Koket kom igång bra och i jäshinken gjordes det mer vört...
10 minuter in i koket hällde jag över vätskan från jäshinken som hade ett Öschlevärde på 1.011 i ca 70 grader. Mer jäsbart till vörten alltså.
Anledningen till att jag hällde i det var för att det indikerades att jag hade mindre än vad som var beräknat för pre boil, jag kom nu upp i beräknad volym. Jag lät allt koka upp igen sedan tog jag ett pre-boil gravity test, som senare visade sig ligga en punkt över beräknat (1.037 hamnade det på). Gött så!
Efter ytterligare ca 20 minuters kok åkte bitterhumlen i, dagen till ära Northern Brewer.
Allt kokade på bra och jag hann återigen hänga tvätt, diska och lite annat hushållsarbete medans koket pågick, jag får nog koka oftare, får så mycket annat gjort när jag gör det ;)

Smakhumlen samt Protafloc (ett klarningsmedel) åkte i med 15 minuter kvar av koket, idag testar jag Hallertauer Mittelfrueh, en tysk ädelhumle, spännande, i förra koket körde jag bara Hallertauer Hersbrucker för jag vill lära mig hur de smakar och luktar.
Nästa kok blir lite mer vågad och olika humlen kommer blandas för smak och arom.
Aromgivan i med 5 minuter kvar av koket, även den då Hallertauer Mittelfrueh
Dax kyla!
Malten efter mäskningen, har hört man kan baka med den, man kanske skulle prova nån gång?
(malten är inte så mörk i verkligheten)

Kylning och jäshinken...

Snigelkylning i diskhon
Min vörtkylare är tyvärr på vift ikväll, den behövde modifieras lite och en god vän som är rörmockare, fixar biffen så att säga.
så idag blir det nerkylning i snigelvarianten, diskhon och rinnande kallt vatten.
Själva nerkylning tog ca 1,5 timme, jag landade på 16.9 grader där...
Det var här jag märkte behovet av en ny termometer... Nåväl, allt som det skall och jäshink, pumphäverten  och övrig utrustning som behövs för överföring till jäskärlet var rengjort, steriliserat och klart.
Men... ser det inte ut vara lite väl lite vört i kitteln?
Jodå... Jag har ju haft problem med effektiviteten i 2 kokningar innan, så lite justeringar har gjorts i kokvolymer etc, dock kanske jag får öka på hur mycket som kokar bort lite, och hoppas på att jag når samma effektivitet som idag, effektiviteten låg denna gång på ca 68%. Betydligt bättre än sista 2.
Tog en OG mätning, 1.048, en pinne över förväntad OG. Perfekt!
OG mätningen visade på 1.048. Perfekt.
Dock, det här med lite för lite i kitteln, när man kokar bildas något som kallas druv, man försöker få undan det i en liten konformad hög i mitten av kitteln med en så kallad whirlpool. Dock är den lite svår få till och jag har inte lyckats ännu, men jag kom ett steg närmare ikväll. Men eftersom klockan tickat iväg och nerkylningen tog sin tid hade jag inte tid låta den lägga isg ordentligt, kudden ropade på mig.
så jag körde över, vid 5 liter i hinken började druven dras med, inga mängder men lite och jag fick tillslut i exakt 10 liter i jäshinken, jag siktade på 10,5
Den klassiska, jäshinken fylld, men utan bryggmästarn. Här står den på plats i kylskåpet med temperaturproben till Universaltermostaten UT-200 väl intejpad och skyddad.
1 dl togs undan för Og mätningen så där hamnade vi strax under 10 liter.
Vörten syresattes och jästen pitchades. Återigen Saflager w-34/70, en torrjäst som gör ett bra jobb och inte är lika dyr som de flytande jästerna. Det skall dock testas några sådana när jag fått ordning helt på kokprofiler, effektivitet och recept.


Kl 1 kom jag i säng, nån dag vore det kul att kunna brygga på dagtid, får försöka planera in nån dag när jag kan göra det.

Receptet:


2,00 kg   Pilsner (4,5 EBC)                                         Grain 87,0 %      
0,15 kg   Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)                       Grain  6,5 %      
0,10 kg   Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)              Grain  4,3 %      
0,05 kg   Wheat (6,0 EBC)                                         Grain  2,2 %      
10,00 g   Northern Brewer [10,30 %]       Boil 60 min Hop   21,8 IBUs  
10,00 g   Hallertauer Mittelfrueh [5,20 %] Boil 15 min Hop     5,5 IBUs    
0.25 tbsp Protafloc                                   Boil 15 min Fining
10,00 g   Hallertauer Mittelfrueh [5,20 %] Boil  5 min Hop      2,2 IBUs    
1,0 pkg   Saflager Lager (DCL/Fermentis #W-34/70)  Yeast

Mash Schedule: BIAB, Pilsner Step Mash



Dagens bryggmusik:

Diverse tv-program blev det idag.


Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar