måndag 13 januari 2014

Det här med kolsyrejäsning...

Blood Of Saints Lager, ett par veckor in i kolsyrejäsning och lagring...
Blood Of Saints Lager som jag bryggde för ett tag sedan får också agera som ett litet experiment för det här med kolsyrejäsning, och här är min första reflektion knappt en månad efter ölet tappades på flaska och fat för kolsyrejäsning...

Så här gjorde jag: Jäshinken lyftes av bekvämlighetsskäl ut i köket och placerades på köksbänken kvällen innan flasktappningen skulle ske och kläddes i snygg tröjja så solen inte kan komma åt med sina förädiska strålar. Knappt 20 timmar senare påbörjades omtappningen till dels corneliusfat och dels flaskor. 18 liter fylldes i fatet först, tanken var egentligen att göra en prima vört men tidsbrist gjorde att det fick bli sockerlag som vanligt 6 g/litern för enkelhetens skull. Fatet fick sedan stå över natten i köket innan det lyftes in i jäskylen där temperaturen ligger på ca 12 grader.
Flaskorna fylldes med samma sockermängd (kokt till lag)
Några av flaskorna gick samma väg som fatet, på morgonen (ca 10 timmar efter fyllning) ställdes de ihop med fatet i jäskylen och resterande flaskor ställdes i en garderob i rumstemperatur (ca 22 grader) i 14 dagar innan de ställdes in i jäskylen de också.

Drygt 3 veckor efter omtappning till fat och flaskor knäckte jag nyfiket en av de flaskor som stått i jäskylen sedan dagen efter omtappningen.
Ölet smakar givetvis ungt ännu, men hade en klar ren smak av malt och behaglig beska och humlesmak. Precis som en rensmakande Tysk Pilsner skall vara. Kolsyran var behaglig och skummet kompakt och levde bra med medans jag drack ur glaset.
För att vara så tidigt in i processen, var det en mycket god lager/pilsner.

Några dagar senare tog jag en flaska av de som stått i garderoben och kolsyrejäst.
Här var det bra med kolsyra också (se bilden ovan) och ett fint vitt skum, dock inte lika kompakt som det från första flaskan.
Smaken var inte alls lika god och behaglig, kolsyran kändes spritsig och smaken i ölet var lite fruktig samt att beska och humlesmaker inte alls var lika goda och behagliga som i första ölet, och maltsmaken var som sagt mer fruktig än maltig.

Nu har det ju bara gått knappa månaden sedan det tappades på flaska och fat men skillnaderna är här rätt stora på de 2 olika kolsyrejäsningarna.
Nu står allt i fatkylen och temperaturen stagas ner mot 3-4 grader som är det lägsta min kyl kan nå och skall lagras fram till i maj där är tanken. Flaskorna kommer jag att ha som referensflaskor under lagringens gång.

Med detta som bakgrund blir min nya rutin på Lager & Pilsners:
1: Strösocker som primning i Lager/Pilsner kommer jag inte ha igen, bryggsocker möjligen, men helst vört eller spraymalt då. Strösocker vill jag inte använda då jag inte vill ha smakbidrag från det heller.
2: Lager/Pilsner kommer jag kolsyrejäsa i samma temperatur som det ursprungligen jäst i.
Så nu startar jakten på ytterligare en kyl...

Jag kan tillägga att jag kallkraschar inte. Lagring får klarna ölet istället.
Diacetylrast gör jag när det är mellan 5-10 pinnar kvar till beräknat FG och därefter får ölet stå i 3-4 veckor i jäskylen så jästen får städa upp och göra klart sitt jobb.
I och med att jag startar kolsyrejäsningen varmare så bör jag ha tillräckligt med jästceller med ner i fat och flaskor för att klara kolsyrejäsningen utan att tillsätta mer jäst.
Alltid en osäkerhetsfaktor men jag räknar också med att det kommer ta längre tid kolsyrejäsa givetvis än om man kolsyrejäser i rumstemperatur.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta?

Vore kul höra lite input från andra som gör lagers och hur era tankar och upplevelser går runt detta ämne.
Det finns ju dom som bestämt hävdar att det inte går att kolsyrejäsa i samma temperatur som primärjäsningen har varit i när man brygger Lagers/Pilsners.
Låter ju lite underligt att jästen helt plötsligt inte skulle kunna göra sitt jobb i sin optimala arbetstemperatur?

Uppdatering:
Resultatet av exprimentet redovisas i ett separat inlägg som ni hittar här

Glöm inte följa mig på Twitter, Facebook och Instagram, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Instagram:
Instagram
Untappd:

Google+:
 Google+


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar