tisdag 18 mars 2014

BrewDay - Czech Pilsner Pivovar

Till vänster färdigkrossad cara-pils, till höger en tjeckisk färdigkrossad pilsnermalt
Det har ju varit lite tyst här på bloggen ett tag, så nu jag får sätta fart igen.
För ett litet tag sedan brygdde jag en rakt igenom Tjeckisk Pilsner på Tjeckisk malt, Saaz och Wyeast Urquell Pilsner jäst, det smet ner lite cara-pils också. Jag var även tvungen att "fuska" med lite Northern Brewer för bittergivan eftersom jag inte hade tillräckligt med Saaz hemma för att nå önskad IBU.



Den färdigkrossade tjeckiska pilsnermalten var väldigt fin krossad, troligen i stil med dubbelkrossad som vissa leverantörer erbjuder. Men eftersom jag brygger med Maxi-Biab så såg jag inga problem med det.

Bryggningen i sig gick bra, receptet kan ni se härunder, inga problem med att varken mäska eller koka. Allt gick som en dans.

Lagom till denna bryggingen hade jag bestämt mig för att testa förkultur också, nu blev det inte en 100% sådan men lite mer jäst fick jag ut än Wyeast Smackpacks erbjuder.
Gjorde en 2 liters kultur på 2 paket Wyeast 2001 Urquell Lager jäst som fick jäsa ut och sedan kallkraschas innan det tillsattes till brygden. Luktade rent och fint när det tillsattes och det upplevdes som det var mer jäst än jag brukar se annars.
Jag är lite bortskämd med att min spiralkylare kyler snabbt vid denna tiden på året så efter 30 minuter var jag nere i 10 grader på vörten och då tillsattes jästen efter whirlpool och omtappning till jäshink.
Det tog inte många timmar innan det började bubbla gott inne i jäskylen, jag satte jästemperaturen till 10 grader.
En vecka in i jäsprocessen, SG 1.020, en maltig och blommig smak som lovar gott

Efter knappa veckan hade SG gått ner till 1.015 och min vana trogen gjordes en Diacetylrast i 16 grader 2 dygn, kanske inte skulle gjort den då det är en Tjeck jag brygger, men men... Gjort är gjort och smakprovet igår smakade vansinnigt rent och gott av malt & humle. Just nu stegas jäskylen ner mot 4 grader där det skall stå knappt 2 veckor till innan jag flaskar och kolsyrejäser i 12 grader 1 månad.

Receptet BrewByBrandis Pivovar

Volym i hink: 21 liter
Uppmätt OG: 1,052
Förväntat FG: 1,013
IBU: 37 Tinseth (0,734 IBU/SG)
Koktid 90 minuter
Metod: Maxi-Biab brygghuseffektivitet 84%

4 kg        (97,6 %)      Pilsnermalt (Okänd EBC)          
0,100 kg  (2,4 %)       Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)
30 g        (8,9 IBUs)   Saaz [3,00 %] - Koka 60,0 min  
20 g        (20,1 IBUs) Northern Brewer [10,20 %] - Koka 60,0 min
30 g        (5,9 IBUs)   Saaz [3,00 %] - Koka 20,0 min      
10 g        (1,5 IBUs)   Saaz [3,00 %] - Koka 15,0 min                  
23 g        (0,6 IBUs)   Saaz [3,00 %] - Koka 2,0 min    
2,0 pkg    Urquell Lager (Wyeast Labs #2001) förkultur om 2 liter

Mäskschema: 67 grader i 80 minuter, utmäskning i 75 grader 10 minuter, dunksparge (/lakning) 78 grader i 30 minuter
Jäst tillsatt vid 10 grader, jäsning vid 10 grader
Från kok till flaskning förväntas 1 månad gå varav sista 14 dagarna i ca 4 grader
Flaskning med dextros 7-8 gram litern och kolsyrejäsning i 12 grader ca 1 månad innan lagring startas.

Det har hänt mer sen sist så det kommer snart fler inlägg ;)

Just det: Den tjeckiska malten inhandlades på Vinbutiken på Hjalmar Brantingsgatan ute på Hisingen, en av flera nya hembryggarbutiker runt om i Göteborg

Glöm inte följa mig på Twitter, Facebook och Instagram, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Instagram:
Instagram
Untappd:

Google+:
 Google+


.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar