fredag 4 april 2014

TasteDay - Blood Of Saints Lager v3

Blood Of Saints Lager v3, klar tidigare än jag förväntat mig, men ack så god.
I december bryggde jag version 3 av Blood Of Saints Lager, en Lager av Helles typ som bryggdes med extra mycket tanke och kärlek. Dels för att jag ville ha den klar till i slutet av maj egentligen, och dels för att den är en del av ett litet experiment med kolsyrejäsning som jag påbörjat en diskussion om i ett annat inlägg och som kommer att uppföljas inom kort i ett separat inlägg. Men ölet ville annat och är klart redan nu! Och inte klagar jag på det inte ;)



Åter till ölet då
Ölet tappades efter jäsning upp i dels ett Corneliusfat som primades för kolsyrejäsning och dels i ett antal flaskor som förvarats på lite olika sätt.
Fatet har dock stått i lagringskylen och kolsyrejäst och lagrats hela tiden.

Jag kan utan tvekan säga att detta är den bäste lagern jag gjort hittills.
Doften är något blommig från humlen med en viss pepprighet, skummet klarvitt och kompakt.
Även smaken är milt blommig från Saazen och en antydan till pepprighet från en liten giva av Perle. Ingen tendens till fruktighet eller någon annan felsmak.
Humlen är välbalanserad med malten och först kommer den typiska Saaz smaken i en symbios med en behaglig maltsmak och efterföljs av en behaglig lätt bitterhet. En mild skön maltsötma som ger en behaglig eftersmak tar över som avslutning och lämnar en behaglig eftersmak som är så karaktäristisk för Helles (undrar ni vad Helles är så kanske ni smakat t ex Spaten)
Jag är själv fascinerad över hur rensmakande och bra den här ölen blev.
Det finns inget att gömma sig bakom om något blir lite fel, ingen humle som döljer felsmaker eller annat som i en APA eller IPA till exempel.

I en god Helles eller traditionell lager/pilsner skall även malten vara en betydlig del av smakpalleten. Tidigare försök har varit bra, men detta är den klart bästa hittills, tycker även min tålmodiga särbo som med glädje smakar av denna otroligt goda öl.

Ölet skall bryggas igen så fort jag kan, ett vansinnigt gott och lättdrucket öl som jag måste ha konstant tillgång till. Är man lagernörd så är man ;)

Vad händer i övrigt?
Förra helgen var jag iväg och hälsade på en bryggarkollega i Töreboda som har bloggen Vilse i Pilsnern.
Jag fick äran att dels smaka den godaste öl jag druckit för andra gången, 67:an, en Barley Wine som inte går av för hackor och ett par andra riktigt goda Belgare av olika de slag bl a en Belgisk Wit som var redigt god.
Jag själv hade med mig Blood Of Saints Lager v3, mitt tävlingbidrag till SM, Take This Beer, Drömriket Lager och en gammal goding som lagrats i knappt ett år vid det här laget, zApa.
Det är inte varje lördag man smakar av 10-talet så välbryggda och välsmakande öl.
Tack återigen för en riktigt härlig dag!

Nästa bryggning blir en Ale som kommer innehålla Honey Malt, en Lager är på gång efter den och Czech Pilsner Pivovar samt version 5 av Take This Beer skall tappas på fat och flaska i dagarna. Bråda dagar i vårvärmen med andra ord.
Skål och ha en skön helg.

Glöm inte följa mig på Twitter, Facebook och Instagram, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Instagram:
Instagram
Untappd:

Google+:
 Google+


.



2 kommentarer: